Menu Zoeken 085 - 0220023 Online Dossier
_60A5650

Samen verder, alles goed geregeld

Trouwen, een geregistreerd partnerschap of toch samenwonen? Je leven met iemand delen kan op verschillende manieren. De Rivieren Notarissen legt graag uit wat de mogelijkheden zijn, zodat jullie een weloverwogen keuze kunnen maken.

Samenlevingscontract

Bij samenwonen komt veel kijken: verhuizen, verbouwen, inrichten, nieuwe spullen kopen. Maar van wie worden de woning en deinboedel? Betalen jullie het gas, water en licht samen, of niet? En wat gebeurt er met de woning als jullie uit elkaar gaan? Voor samenwoners is in de wet niets geregeld. Via een samenlevingscontract kunnen samenwoners alsnog afspraken maken. Dat schept duidelijkheid en rust voor de toekomst. Bovendien is een samenlevingscontractnodig om in aanmerking te komen voor vrijstellingen voor belastingen. Denk aan vrijstelling voor erfbelasting wanneer een van jullie overlijdt, en de ander als erfgenaam achterlaat. Ook om in aanmerking te komen voornabestaandenpensioen is een samenlevingscontract vereist.

Geregistreerd partnerschap

Wanneer je kiest voor een geregistreerd partnerschap zijn er via de wet al een aantal zakengeregeld. Sinds 1 januari 2018 geldt hierbij een beperkte gemeenschap van goederen. Dit houdt kortgezegd in dat alle bezittingen en schulden die tijdens het geregistreerd partnerschap ontstaan van jullie samen zijn. Erfenissen en schenkingen blijven hierbij wel van degene die ze ontvangt. Wanneer je liever zelf bepaalt wat jullie wel en niet delen, kun je bij de notaris partnerschapsvoorwaarden laten maken.

Huwelijkse voorwaarden

Ook voor trouwen geldt in principe de beperkte gemeenschap van goederen. Wanneer je liever andere afspraken maakt, kun je deze laten vastleggen in huwelijkse voorwaarden. Een geregistreerd partnerschap en huwelijk lijken juridisch gezien dus erg op elkaar. Toch zijn er verschillen. Bij een geregistreerd partnerschap geef je elkaar bijvoorbeeld niet verplicht het ja-woord, zoals bij een huwelijk. De Rivieren Notarissen zet de precieze overeenkomsten en verschillen voor je op een rij. Daarnaast is het verstandig om je eerst te laten voorlichten over de juridische gevolgen, voordat je een definitieve keuze maakt.

Samen verder, alles goed geregeld

De Rivieren Notarissen is aangesloten bij: